Lugn-och-ro-hormonet oxytocin

Det är inte alltid lätt att vara människa i dessa dagar. Kraven runt omkring kan kännas oöverstigliga och övermäktiga, inte minst från oss själva och det är lätt att bli stressad över allt man tror att man måste klara av och kunna. Många upplever att den värsta stressupplevelsen kommer av vanmakt, att inte se någon möjlighet att kunna påverka sin situation. Men stress kan ha många orsaker – alltifrån för mycket information, för många synintryck, för mycket ljud, för många förändringar, för höga krav och även smärta.

Att aldrig hinna återhämta sig mellan allt som måste göras, att ofta ha ont, leder till slut till att man inte längre orkar vara glad, känna sig utvilad eller vara det minsta nyfiken på det som livet bjuder varje dag. Kroppen protesterar och reagerar med konstiga symptom som kan tyda på påverkan på flera olika organ och system.

För att inte hamna i en sådan återvändsgränd, borde det vara naturligt att på samma sätt som vi planerar våra veckor med alla åtaganden- arbete, möten, träningspass och vad det kan vara- också planera in tid för återhämtning. Vi lägger alldeles för lite tid på återhämtning och det räcker inte med att dra ner på kraven för att på så vis minska stress utan man behöver aktivt söka olika sätt för vila och rekreation. Motion är EN viktig del för att vi ska må bra och ett utmärkt sätt att få ur sig en del av lagrad stress. Att leva det liv man vill, kunna säga nej till det som man med hjärtat inte vill är en annan del, precis som bra mat och god sömn.

Vårt nervsystem delas upp i autonomt och somatiskt där det autonoma är, precis som namnet antyder, automatiskt till skillnad från det somatiska som är viljestyrt.  Det är det autonoma systemet som gör att hjärtat slår, att man andas utan att tänka, att man blinkar,  att man drar undan handen om man bränner sig. Detta i sin tur är delat i två – sympatiska och parasympatiska – som är varandras motsatser. Det sympatiska står för alla reaktioner som har med kamp och flykt (adrenalin, stress) att göra medan det parasympatiska strävar efter lugn och ro, koncentration, avslappning, återhämtning, läkning.

Oxytocin är vårt lugn-och-ro-hormon och fungerar som motgift till adrenalin. En mätt mage, beröring, värme, är exempel på saker som får oxytocin att frisättas. Våra system och hormoner behöver vara i balans. Om det oftast är för stor aktivitet i det sympatiska nervsystemet behöver vi hitta olika sätt för att aktivera det parasympatiska för att motverka för stort adrenalinpåslag som ju är det hormonella uttrycket för stress och som kan skada oss i längden genom påverkan på binjurar, sköldkörtel, mage, tarm osv.

Oxytocin har de flesta som fött barn och/eller ammat hört talas om. Det är detta hormon som ser till att förlossningen går framåt och senare att mjölken drivs ut vid amning. Men det är inte enbart ett kvinnligt hormon utan finns hos båda könen och vad kanske inte så många vet är att det också frisätts vid behaglig beröring av olika slag. Det är därför man mår bra av att kramas, kela med ett husdjur, smeka någon eller bli smekt själv och av sexuell aktivitet. Just vid orgasm frisätts en stor mängd oxytocin, man blir lugn och avslappnad, och det är därför man ofta sover särskilt gott efter sex.

Taktil massage är en omsorgsfull och medveten beröring, utvecklad av Siv Ardeby som är pionjär inom området. Den används alltmer inom vård och omsorg och kontakten med professor Kerstin Uvnäs-Moberg och hennes forskning om oxytocin har spelat en viktig roll i utvecklingen av metoden. Massagen har visat sig lindra smärta, ångest och sömnsvårigheter, den stärker kroppsuppfattningen och minskar stress.

Jag har gått Siv Ardebys utbildning Taktipro och är behörig att ge massage. Man kan välja mellan hand, fot eller rygg och alla tre har mycket god effekt på ovanstående besvär. För att få bra lite mer bestående effekt behöver man få denna behandling regelbundet under en viss tid. Men den har givetvis effekt även om man går enstaka gånger.

http://www.dn.se/livsstil/kerstin-uvnas-moberg-ibland-ar-det-ett-helvete-att-vara-forst/

https://www.vardfokus.se/tidningen/2015/nr-6-2015-6/beror-/

För den som vill veta mer: googla på Kerstin Uvnäs-Moberg och Siv Ardeby.

 

Välkommen att boka tid!

Susanna

 

 

 

 

 

Det här inlägget postades i Hormoner, Lust och längtan, Sex- och samlevnad. Bokmärk permalänken.

Kommentera